perjantai 11. lokakuuta 2013

Ihosta

Mä olen ihan vauvasta asti ollut atooppinen. Atopiaan kuuluu mm. atooppinen ihottuma, ruoka-allergiat, sekä allerginen nuha. Mulla on noista kaikkia, paitsi ruoka-allergioita, ne jäivät onneksi vauvaiän jälkeen pois.

 Varsinkin näin syksyn tullen, kun ilmat kylmenee ja huoneilma kuivuu, mun iho alkaa reagoida. Alkuun ilmestyy pienet kuivat läntit käsitaipeisiin ja kaulaan. Sieltä ne levittäytyvät salakavalasti kohti kasvoja ja alkavat kutista inhottavasti. Yritän kovasti olla raapimatta, sillä siitäkös ne vasta innostuvatkin ihon rikkoutuessa, mutta se nyt vain ei aina ole niin helppoa, ja raapimisefekti vie voiton.


Tässä vähän osviittaa noista laikuista 


Ranteessa 



Käsitaipeessa


Kaulassa

 Olen saanut reseptille muutamia perus apteekkivoiteita sekä kortisonia, mutta ne eivät tunnu aina auttavan. Ehkä osasyynä on myös se, etten kosmetiikkahöperönä osaa (enkä halua) käyttää pelkkiä tylsiä, ankean näköisiä apteekkiputeleita, vaan läträilen nassuuni mieluummin niitä houkuttelevia kempparihyllyjen kaunokaisia. Juu juu, kosmetologina hyvin tiedän, kuinka tärkeää olisi kuunnella ihon tarpeita ennemmin, kuin katsoa purkin ulkonäköä. Kasvovoiteiden lisäksi käytän päivittäin seerumia aamuisin ja öljyä iltaisin, jotta iho saa tarpeeksi kosteutta. Kuorintaa en uskalla näinä pahimpina kausina käyttää kun joka toinen viikko, silloinkin sekoitan sen öljyyn. Putsarina toimii puhdistusöljy, joka on samalla tosi hellävarainen, sekä tehokas. Öljyllä lähtee näppärästi kasvo- ja silmämeikki yhdellä kertaa. Silmänympärysvoiteita mulla on yöksi ja päiväksi omansa.  Vartalon iholle mulla on talveksi öljyjä ja muuten sitten ihon kunnosta riippuen vartaovoide/voi.




Silmänympärysvoiteet Avenelta,Cliniquelta ja Estee Lauderilta. Avene on uusin hankinta nimenomaan näihin viimeaikaisiin oireisiin. Sen luvattiin rauhoittavan ärsyyntyvää ja reagoivaa ihoa, minkä se kyllä tekeekin, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi. Kosteustehotkaan ei tuolla yksinään riitä, joten yöksi laitan lisäksi vielä tuota cliniquen all about eyesin täyteläisempää versiota. Eipä ole sen paremmaksi taikoutunut tosta yhdistelmäkäytöstäkään meikäläisen silmänympärysiho. Ihmeitä odotellessa siis. Estee Lauder on noista mun normaalikäytössä oleva suosikki, joka sitoo kosteuden aivan älyttömän hyvin. 

  
Puhdistustuotteina Lancomen öljyputsari ( yleensä käytän diorin versiota, mutta tämä oli viimeksi tarjouksessa ja päätin kokeilla. Todettu vähintään yhtä hyväksi), Biothermin hellävarainen kuorinta herkälle iholle, jonka tosiaan sekoitan vielä tuohon öljyyn, sekä kuivan ihon kasvovesi Elisabeth Ardenilta. Tuo kasvovesi on päässyt mun hyllyyn vajaa kuukausi sitten, ja oon aivan myyty. Tykkään paljon sen pehmeestä tuoksusta,ja siitä, että se  tuntuu noissa kuivimmissakin kohdissa tosi miellyttävätä.


Nämä mulla on käytössä n. kerran viikossa, tai silloin, kun satun muistamaan. Cliniquelta pari talvea takaperin hankittu erittäin kuivan ihon yövoide on pahimpina hetkinä toimittamassa päivävoiteen virkaa. Toi on tosi täyteläistä, mutta mun iho imaisee sen itseensä melkein samantien. Naamiona käytän Ardenin kosteuttavaa yönaamiota. Nimensä puolesta sitä voisi siis pitää vaikka yön yli kasvoilla, mutta itse koin sen hieman liian lähmääväksi tyynyliinaa vasten. Naamio viilentää ihanasti kuumottavia läikkiä, ja saunassa tää on aivan ehdoton!


Mun talven ykköstuote, eli ihoöljy. Käytän öljyä siis yövoiteen sijasta. Aikaisemmin oon käyttänyt tuota estelle&thildin öljyä, mutta tällä kertaa hinnankin takia tartuin  weledan manteliöljyyn. E&T:stä tykkäsin kovasti, saa nähdä, miten käy tän uuden tuttavuuden kanssa. Tuoksu oli ainakin kuin parhaimmassa mantelileivoksessa!


Seerumina toimii Lancomen hydra zen, herkästi reagoivan ihon rauhoittava ja kosteuttava seerumi. Tuo laskee kivasti läikkien punakkuutta ja kosteuttaa. Harmi vain, että se jää valikoimasta kokonaan pois. Päivävoiteena on ollut välillä perus essexiä, välillä tuo La roche posayn kuivan ihon voide, sekä Biothermin aquasource. Kaikki tosi simppeleitä perusvoiteita, mistä oon tykännyt. Harmi vaan, ettei mistään, edes noista öljyistä, meinaa olla apua näihin läikkiin. Täsmätuotteena käytän kyllä sitten vain läikkökohtiin 1% kortisonia, joka silloin tällöin onnistuu hetkeksi kadottamaan nuo paholaiset. 


Vartalolle mulla oli kesällä tuo Freemanin kookos&guava vartalovoide, mikä tuoksui aivan ihanalta, ja jätti ihon ihanan silkkiseksi. Sen vedellessä viimeisiään hankin varastoon tuon The body shopin vartalovoin, joka on selvästi tuhdimpaa tavaraa. Katastrofikuivuuteen on sitten vielä viimeisenä oljenkortena Weledan tyrni ihoöljy. Vaikka kyseessä on öljy, ei se mulla ainakaan jätä ihoa öljyiseksi, vaan kuivuu suht vikkelään. Ei tarvitse hyppiä puolta tuntia odottaen, milloin voi pukea päälle :D


 Jotenkin ihmeessä tästä kuivasta naamaressusta on aina talven jälkeen ollut vielä iho tallessa, mutta tällä kertaa tämä on jotain ihan toista. Kuivien läikkien lisäksi, ovat mun silmät ja silmänympärysiho alkaneet myös temppuilla. Silmät kuivuu ja kutisee, tuntuu, että ne tippuvat kohta päästä, ja silmänympärysiho hilseilee kuivuuttaan. Eikä niin mikään auta.

 Olen ihan toivottomana kamppaillut tätä kutinaa ja kuivuutta vastaan ties millä voiteilla ja antihistamiineilla, mutta kaikissa näyttäisi tehot jäävän puolitiehen. Musta tuntuu, että raskausajan hormonit vois olla tän kaiken takana, sillä viime talvena Lindaa odottaessa mulla oli myös astetta rajumpia oireita. Pelkään jo valmiiksi, mitä talven tullen tapahtuu. Heräänkö joku kaunis aamu kasvojen iho tyynyliinalle rapisseena.

 Eikä tällainen stressi ainakaan auta asiaa :D Ainoa takuuvarma keino olisi muuttaa johonkin tropiikin lämpöön palmujen alle, ei paha, mutta sellaista tuskin lähitulevaisuudessa tapahtuu. Miehen tuntien, ei koskaan, mutta aina voi haaveilla
;-)

Tulipas tästä nyt pitkä. Ajattelin, että kirjoitan mun meikeistä/arkiehostuksesta vielä erikseen!


-Trina



2 kommenttia:

  1. Voi kurja sitä sun ihoa :/ itekki sain muuten eilen kuulla stokkalla Macin pisteellä että mulla on vähän kuiva iho... Ite en oo ees pitänyt sitä kovin kuivana :D ja jooo, meikkipostausta kehiin vaan ;) T. toinen kosmetiikkahömppä Kerppa

    VastaaPoista
  2. älä muuta sano :/ se voi johtua ihan tosta kylmästä ilmasta mikä sunkin ihon kuivattaa! hihi heti kun kerkiin pistän tulille ;)

    VastaaPoista